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브랜드 애그리게이터 | Thrasio, GlobalBees, Next Chapter

moozii 2022. 1. 6. 01:03

https://www.hankyung.com/international/article/2021092438521

"당신의 아마존 사업, 우리에게 파십시오"

아마존 등 글로벌 전자상거래 업체와 공생하는 ‘애그리게이터’ 시장에 대한 관심이 커지고 있다. 애그리게이터(aggregator)는 아마존과 같은 마켓플레이스에 입점한 유망 브랜드를 발굴해 인수하거나 투자하는 회사를 일컫는다. 주로 아마존 입점 업체를 공략하는 사례가 많아 ‘아마존 애그리게이터’로 불리기도 한다. 최근 몇 달 새 블룸버그, CNBC, 포브스, 파이낸셜타임스(FT) 등 주요 외신도 관련 시장을 집중 조명하기 시작했다.

시장조사업체 마켓플레이스펄스에 따르면 세계 40여 개의 애그리게이터 기업이 올 들어 끌어들인 투자금만 80억달러(약 9조4000억원)를 훌쩍 넘었다. 이달만 해도 아마존 입점 브랜드를 타깃으로 한 유럽의 애그리게이터 3곳이 10억달러를 투자받았다고 발표했다. 독일 애그리게이터인 베를린브랜즈그룹(BBG)은 7억달러의 자금을 유치했다. 이를 주도한 곳은 글로벌 대형 사모펀드 운용사인 베인캐피털이다. 자금력이 큰 투자자들이 뛰어들기 시작하면서 애그리게이터 시장이 본격적으로 성장할 것이란 전망이 나오고 있다. BBG는 이번 거래로 10억달러 이상의 기업가치를 인정받은 것으로 알려졌다. 피터 찰야브스키 BBG 최고경영자(CEO)는 “많은 투자자가 이 시장에서 더 많은 수익을 창출해낼 업사이드(상승 여력)가 충분한지 물어보는데 내 답변은 예스”라며 “아마존에는 인수하고 싶은 매력적인 브랜드가 정말 많다”고 말했다.

애그리게이터들은 아마존에 입점한 수백만 곳의 브랜드 가운데 △연간 100만달러 이상 매출을 올리고 △별점 다섯 개 리뷰를 많이 보유하고 △수익성 있는 상품을 판매하는지 등을 기준으로 인수 대상을 물색한다. 성인용 장난감에서부터 도어스톱에 이르기까지 각종 틈새시장 물건을 판매하는 업체 중에서도 지난해 아마존을 통해 3000억달러의 매출을 올린 곳이 있다고 마켓플레이스펄스는 설명했다.

일각에선 애그리게이터산업의 한계를 지적하는 목소리도 나온다. FT는 “대부분 애그리게이터가 설립된 지 1년 안팎인 곳들이라 이들의 장밋빛 미래를 입증할 수 있는 데이터가 충분하지 않다”며 “기존 벤처캐피털(VC) 모델과 달리 대규모 은행 빚을 끌어다 투자하는 방식을 병행하고 있다는 점이 한계”라고 지적했다. 그만큼 이자 비용 부담 등이 커질 수 있기 때문이다.

김리안 기자 | 2021.09.24 17:19 | 한경 글로벌마켓
https://www.hankyung.com/international/article/2021092438521

 

Thrasio, the Amazon aggregator, raises $1B in fresh funding at a valuation of up to $10 billion

One of the big leaders in buying up and scaling third-party merchants selling on Amazon and other marketplace platforms is announcing a major round of funding today as it continues to expand its ambitions. Thrasio, the Boston-based startup, has closed an all-equity Series D of over $1 billion — a huge infusion in cash that it will be using to continue buying up more companies as well as to expand internationally. It said that it’s currently on a rate of buying 1.5 businesses per week and now has some 200 brands in its portfolio. Silver Lake and Advent International led the round, with Advent remaining the company’s largest shareholder. Upper90, funds managed by Oaktree Capital Management, L.P., PEAK6 Investments and Corner Capital — all previous backers — were also in the round. Thrasio has confirmed to me that the valuation is between $5 billion and $10 billion but declined to get more specific. As a marker of where it was prior to this round, in April of this year, when it raised $100 million, Thrasio was valued at $3.7 billion. Just on a straight added-capital basis, that would put its valuation at close to $5 billion, but the company also notes that it has been seeing accelerated growth — the number of brands under its wing has doubled since then to 200 — so very likely some ways higher than that. Current brands include Angry Orange pet deodorizers and stain removers, SafeRest mattress protectors and ThisWorx car cleaning and detailing products. The company, founded in 2018, has now raised $3.4 billion, including a $650 million debt round earlier this year. Thrasio is one of the pioneers of the modern “roll up” player, and its traction, along with the wider opportunity in the market, has spawned dozens of other startups around the world building businesses replicating its model that have collectively raised hundreds of millions of dollars in equity and debt to build out their businesses. Other recent fundings in the space have included Heroes, which raised $200 million in August; Olsam ($165 million); Suma Brands ($150 million); Elevate Brands ($250 million); Perch ($775 million); factory14 ($200 million); as well as Heyday, The Razor Group, Branded, SellerX, Berlin Brands Group (X2), Benitago, Latin America’s Valoreo and Rainforest and Una Brands out of Asia

Ingrid Lunden@ingridlunden / 9:43 PM GMT+9 • October 25, 2021 | Techcrunch
https://techcrunch.com/2021/10/25/thrasio-the-amazon-aggregator-raises-1b-in-fresh-funding-at-a-valuation-of-up-to-10-billion/

 

 

Thrasio: How Goods Become Great

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내일의 커머스②: 뭉쳐야 뜬다, 애그리게이터! | 요즘IT

애그리게이터(aggregator)는 미국에서 처음 생겨난 단어로, 아마존으로 대표되는 마켓플레이스에 입점해 있는 유망 브랜드를 발굴하여 인수하는 투자하는 기업들을 가리킵니다. 셀러들은 보통

yozm.wishket.com

 

 

Image Credits:  GlobalBees https://techcrunch.com/2021/12/28/globalbees-joins-unicorn-club-for-its-thrasio-like-house-of-brands/

India’s GlobalBees joins unicorn club for its Thrasio-like house of brands

GlobalBees, which raised one of the largest Series A financing rounds in India earlier this year, has entered the unicorn club as the New Delhi-headquartered firm scales its Thrasio-like house of brands. Premji Invest, the investment firm controlled by Indian tycoon Azim Premji, led the nine-month-old startup’s Series B financing round, the young firm disclosed in a regulatory filing. The round, about $110 million, values GlobalBees at over $1.1 billion, the filing showed. Steadview Capital, and existing investors Lightspeed, SoftBank and FirstCry, also participated in the $110 million equity round. Trifecta Capital additionally invested $30 million as debt in the new round. Founded by Nitin Agarwal, formerly of Edelweiss Financial, and Supam Maheshwari, a founder of FirstCry, GlobalBees acquires and partners with digitally native brands across categories such as beauty, personal care, home and kitchen, food and nutrition, and sports and lifestyle, with a revenue rate of $1 million to $20 million. GlobalBees helps these firms scale and sell to marketplaces and through other channels in India and outside of the South Asian market. “We have created and engaged with brands in the past and realized that most of these brands reach a scale after which it becomes too difficult to scale them,” Agarwal told TechCrunch in an interview earlier this year. He declined to comment on the new fundraise. “Supam and I have been talking about this for several years, trying to find ways to disrupt this market. We think there’s an opportunity to create a new house of brands that is digital-native.”

Manish Singh@refsrc / 9:45 AM GMT+9 • December 29, 2021 | Techcrunch
https://techcrunch.com/2021/12/28/globalbees-joins-unicorn-club-for-its-thrasio-like-house-of-brands/

 

GlobalBees joins unicorn club with $111.5 mn funding led by Premji Invest

Roll-up e-commerce company, GlobalBees, has secured $111.5 million in Series B funding led by Premji Invest. The round also saw participation from existing investors including SoftBank and FirstCry, while Steadview Capital becomes the latest investor to back the company. With this latest investment, GlobalBees’ valuation stands at $1.1 billion. GlobalBees is the second Thrasio-style startup to turn unicorn this year after Mensa Brands as the demand for online D2C brands picks up. The company plans to use the proceeds to further strengthen its product portfolio and expedite its efforts towards product innovation, customer experience, hiring talent and scaling companies. The company has already rolled up 100 brands and is in advanced talks with more than 20 companies to strengthen its portfolio of digital first brands. GlobalBees was founded in May 2021 and developed a diverse portfolio of companies across categories such as homecare, beauty and personal care, nutrition & wellness, fashion jewellery, and eyewear in 7 months. GlobalBees plans to invest in more than 100 brands across verticals over the next three years, including fast-moving consumer goods (FMCG), sports, home organisation, and lifestyle.

Bismah Malik | Dec 29, 2021 | BusinessToday.In
https://www.businesstoday.in/entrepreneurship/news/story/globalbees-joins-unicorn-club-with-1115-mn-funding-led-by-premji-invest-317141-2021-12-29

 

GlobalBees acquires Matrix Partners-backed andMe

GlobalBees Brands Pvt Ltd, a Thrasio-style venture that aggregates and invests in e-commerce brands, has acquired Matrix Partners-backed andMe in its second acquisition in less than two months. The acquisition marks its entry into the femtech space, GlobalBees said in a statement. Operated by Bengaluru-based Merhaki Food and Nurition Pvt. Ltd, andMe was launched in September 2017 by IIT-Delhi alumni Ankur Goyal. The startup had previously raised funding from Matrix Partners and Sauce.vc.

Joseph Rai | 04 October, 2021 | vccircle
https://www.vccircle.com/esper-raises-60-mn-series-c-funding-led-by-insight-partners

 

India’s GlobalBees raises $150 million to build Thrasio-like house of brands

The universe of Indian firms attempting to replicate Thrasio’s success in the world’s second-largest internet market just got bigger. Three-month-old GlobalBees said on Monday it has raised $150 million in a Series A financing round led by FirstCry. Lightspeed Venture Partners also invested in the new financing round, which is $75 million in equity and $75 million in debt. Even with a $75 million equity raise, Monday’s announcement makes GlobalBees’ round the largest Series A funding in India. Founded by Nitin Agarwal, formerly of Edelweiss Financial, and Supam Maheshwari, a founder of FirstCry, GlobalBees acquires and partners with digitally native brands across categories such as beauty, personal care, home and kitchen, food and nutrition, and sports and lifestyle with a revenue rate of $1 million to $20 million. The New Delhi-based startup then helps these firms scale and sell to marketplaces (such as Amazon and Flipkart) and through other channels in India and outside the South Asian market, Agarwal told TechCrunch in an interview. He said GlobalBees has already acquired or partnered with more than a dozen brands and they are selling both in India and outside of the country.

Manish Singh@refsrc / 6:32 PM GMT+9 • July 19, 2021 / Techcrunch
https://techcrunch.com/2021/07/19/india-globalbees-raises-150-million-to-build-thrasio-like-house-of-brands/

 

 

GlobalBees: Experience the world of brands with GlobalBees

GlobalBees is a fast-growing company first dreamed up by a small group of forward-thinking industry leaders. At GlobalBees, we nurture next-generation brands and build meaningful products that address unique consumer needs.

www.globalbees.com

 

 

 

온라인 소호몰 M&A 전문 ‘애그리게이터’ 각광…‘성장 한계’ 다다른 ‘셀러’ 인수해 점프 업

자영업자가 운영하는 온라인 소호몰을 인수하는 애그리게이터(Aggregators) 산업이 국내외에서 급부상하고 있다. 이커머스 플랫폼에서 활동하는 유망 셀러(seller·판매 업체)를 더 큰 셀러가 인수해 키우는 롤업(roll-up) 투자 방식이다. 자본과 경영 노하우 부족으로 성장 한계에 도달한 셀러의 지속 성장을 도모하고 자영업자에게 엑시트(exit·투자금 회수) 기회를 제공할 수 있어 주목받는다. 단, 우리나라는 아마존 같은 독점적 플랫폼이 없어 애그리게이터의 확장성에 대한 우려도 제기된다.

애그리게이터 진원지는 미국이다. 세계 최대 온라인 쇼핑몰 아마존에서 활동하는 셀러는 수백만 개에 달한다. 이 중 실적이 좋은 중상위권 셀러끼리 서로 인수·합병(M&A)하는 시장이 자연스럽게 형성됐다. 자본 부족으로 재고를 확충하지 못해 밀려드는 주문을 다 소화 못하거나, 경영 노하우 부족으로 더 이상 성장하지 못하는 셀러가 매물로 나오는 식이다. 이 시장이 고도화되면서 등장한 것이 애그리게이터다. 이들은 유망 셀러를 발굴한 후 인수해 전문경영인을 투입, 지속성장하는 것이 사업 모델이다. 쉽게 말해 ‘아마존판 기업 인수형 사모펀드’인 셈이다. 2018년 설립된 스라지오는 지금까지 100개 이상 아마존 브랜드를 인수, 기업가치가 수십조원에 달하는 데카콘이다. 퍼치는 손정의 소프트뱅크그룹 회장의 소프트뱅크비전펀드로부터 약 9000억원을 투자받았다. 파운드리는 LA 소재 사모펀드 운용사 ‘라이트베이캐피털’ ‘모노그램캐피털파트너스’ 등으로부터 1억달러 자금을 유치했다. 최근 전직 교사인 리사 애벨이 운영하던 교육용 포스터 브랜드 ‘모티베이션위드아웃보더스(MWB)’를 인수했다. 애벨은 현재 파운드리에 합류해 제품 개발 업무를 맡고 있다. 고자는 아마존에서 풋케어 제품을 판매한 러브로리를 235만달러에 품에 안았다.

한쪽에서는 애그리게이터 산업에 대한 우려도 제기된다. 무엇보다 아마존 같은 독점 플랫폼이 없다는 것이 약점이다. 네이버, 쿠팡, 이베이코리아, 11번가 등 여러 업체가 군웅할거하는 한국 시장 구조상, 특정 플랫폼에서 잘나가는 브랜드를 인수해도 타 플랫폼으로 확장이 쉽지 않다는 논리다. 업계 관계자는 “플랫폼마다 수수료 체계, 고객층, 인기 상품이 달라 애그리게이터의 규모의 경제 효과가 제한적일 것”이라고 전했다. 애그리게이터 간 경쟁 과열로 인한 인수 비용 상승도 위협 요인이다. 미국에서는 누적 판매액이 100만달러를 돌파한 브랜드가 주요 인수 대상이다. 이들은 여러 애그리게이터 사이에서 줄타기를 하며 몸값을 높이고 있다. 일례로 액쿠코는 유망 브랜드 추천자에게 최대 1억원 상당의 테슬라 차량을 제공하겠다고 밝혀 화제가 됐다. 업계 관계자는 “셀러를 적정 가치보다 비싸게 인수한 애그리게이터는 ‘승자의 저주’에 빠질 수 있다. 사모펀드처럼 고도의 선구안과 경영 능력이 필요한 분야다. 성공 모델이 나와 활성화된다면 ‘온라인 스몰(small) M&A’라는 새로운 시장이 생겨나게 될 것”이라고 말했다.

노승욱 기자 | 매일경제 | 2021.09.29 21:16:32
https://www.mk.co.kr/news/business/view/2021/09/928036/

 

'잘나가는 온라인 브랜드 삽니다'…넥스트챕터, 첫 투자유치

온라인 브랜드 인수운영 플랫폼을 운영하는 넥스트챕터는 초기 단계(시드) 투자를 유치했다고 23일 밝혔다. 이번 투자에는 끌림벤처스, 패스트벤처스, 블루런벤처스·BRV캐피탈 매니지먼트, 굿워터캐피탈 등 국내외 벤처캐피탈(VC)과 국내 최대 다중채널네트워크(MCN) 기업 샌드박스네트워크가 참여했다. 김상헌 네이버 전 대표(현 배달의민족 부회장)도 엔젤 투자자로 이름을 올렸다. 넥스트챕터가 운영하는 온라인 브랜드 인수운영 플랫폼은 쿠팡, 네이버 스마트스토어에서 좋은 성과를 내고 있는 중소 온라인 브랜드를 인수해 성장시키는 사업 형태다. 해외에서는 2018년 설립된 미국 스라시오가 100여개 이상의 아마존 판매 브랜드(FBA)를 인수, 주목을 받고 있다. 기업가치는 약 11조5000억원으로 평가받는다. 스라시오의 경쟁사 퍼치는 손정의 회장의 소프트뱅크 비전펀드로부터 약 9000억원의 투자를 유치했다. 끌림벤처스의 남홍규 대표는 "넥스트챕터의 창업자 및 경영진들은 온라인 광고 분야에서 성공적인 창업 경험이 있는 연쇄창업가일 뿐만 아니라 사모펀드, 컨설팅 등의 프로페셔널 경력을 바탕으로 브랜드의 인수와 운영 모두 성공적으로 운영할 수 있는 역량을 갖추고 있다"고 투자 이유를 설명했다. 넥스트챕터는 이번 유상증자를 통해 확보한 투자금과 인수 금융, 공동 투자 등 다양한 방식으로 총 100억원 이상의 재원을 확보할 예정이다. 연내 수 개 이상의 브랜드를 인수하고, 내년부터는 인수 브랜드를 빠르게 늘려갈 계획이다. 현재 10개 이상의 브랜드와 구체적인 계약 조건 협의 단계다. 브랜드 인수 시 가치 평가는 넥스트챕터가 별도 정의한 브랜드 이익을 기준으로 2~4배 내외의 배수를 적용한다. 성장률, 이익률, 고객 후기 등 평가 지표에 따라 배수가 결정되는 방식이다.

머니투데이 이민하 기자 | 2021-07-23
https://news.mt.co.kr/mtview.php?no=2021072310013452224

 

 

NextChapter · 넥스트챕터 : 온라인 브랜드를 인수합니다.

넥스트챕터는 온라인 브랜드를 인수하고 성장시킵니다. 여러분의 브랜드를 훌륭한 가격에 매각하고, 창업가와 브랜드의 넥스트챕터를 여십시오.

www.tonextchapter.com